torstai 17. tammikuuta 2008

Sveitsin ja Itävallan reissu

Salamancan jälkeen tapahtu sellasta hauskaa, että lämmityksen lisäksi pesukonekaan ei enää toiminut! Se on nyt tammikuussa vihdoin saatu korjattua, mitäpä tuota turhaan kiirehtimään... Kävin myös kampaajalla joka maksoi puolet siitä mitä Suomessa ja hiuksista tuli hieman turhan vaaleat, oli ehkä vähän kommunikointi ongelmia sen kampaajan kanssa... No eipä siinä mitään, viikon hyvä uutinen oli se että saatiin vihdoin netti kotiin! Elämä helpottautui huomattavasti, mutta siitä huolimatta tää blogi on kaks kuukautta jäljessä. Nooh parempi myöhään kun ei milloinkaan vai mitä :D? Joka tapauksessa sit perjantai-aamuna lähdin ensin bussilla kohti Madridia ja hiukan jännitti, että miten selviän metrosokkelosta lentokentälle mut loppujen lopuksi siinä ei ollu mitään ongelmaa ja en lähteny väärään suuntaan vaikka metroa piti vaihtaa kaks kertaa, kyllä olin sit ylpee itsestäni :). Kentällä venailin siis lentoa Sveitsiin tapaamaan Hannea, olin ehkä turhan fileissä! Matka meni jees ja selvisin jopa Baselin juna-asemalle jossa nähtiin siis Hannen kans ja oli aivan ihana nähdä piiiiiitkästä aikaa :)! Lähdettiin sitten junalla kohti St.Gallenia missä Hanne siis suoritti vaihtoaan ja juoruiltiin tietty koko matka. Muut matkustajat katto vähän ihmeissään, et mitä kieltä noi puhuu mut kiva puhua kun kukaan ei tajua mitään, hehee. Perillä oltiin joskus puol2 aikaan yöllä, että siinä ei sitten hirveesti ehtinyt kyseistä kaupunkia tsiigaileen.

Seuraavana aamuna pakkailtiin ja lähdettiin katseleen St.Gallenin keskustaa joka näytti tosi kivalta ja tosi Sveitsiläiseltä tai ainakin sellaselta millaiseksi olin Sveitsin aina kuvitellut. Käytiin tsiigaan pari ihanaa suklaakauppaa ja yks tosi hieno kirkko. Sit mentiin Mäcciin ja Starbucksiin (jeeeeeeeee!), ei sovi koskaan unohtaa Jenkki-teemaa. Sit junalla kohti Innsbruckia ja matka meni tosi jees ja Alppi-maisemat oli kauniita! Lunta tosin oli aika vähäisesti. Sveitsin ja Itävallan rajan ylitys meni ihan huomaamatta mikä oli mun mielestä hieman kummallista ettei siinä tarvi mitään passia.

Jutta oli meitä vastassa Innsbruckin asemalla ja oli tosi ihqua nähdä pitkästä aikaa. Suunnattiin heti aivan ihanille joulumarkkinoille ja tuli ensimmäistä kertaa oikeesti joulufiilis jota Espanjassa ei ollut paljoa näkynyt. Mentiin juomaan ihqua lämmintä Glühweiniä eli vähän niinku glögiä ja hyvää oli.
Käytiin kierteleen vähän kaikkia ihania joulukojuja ja sit suunnattiin bussilla Jutan kämpille valmistautuun iltaa varten, löydettiin Hannen kans Sveitsiläisestä ruokakaupasta ihan aitoa Lapin Kultaa jolla oli hyvä alotella Suomi-ilta fiilistelyä!

Jutan luo saapui myös Anastacia joka opiskelee Innsbruckissa ja oli Mikkelissä vaihdossa. Iltaan kuului aito saksalais-italialainen ateria eli mm.makkaraa, salaattia ja rinkeleitä! Sekä tietysti viiniä ja salmaria! Menossa oli mukana myös Suomalainen Jessica, Espanjalaiset Ana sekä hänen kaverinsa Madridista, en nyt muista nimeä sekä myöhemmässä vaiheessa joitain muitakin vaihtarityyppejä. Ruoka oli hyvää ja muutenkin erittäin hauska iltaa!

Hanne, Anastacia, Ana, toinen Espanjalainen, Jessica ja Jutta.

Tuli sit vähän kiire ehtiä viimeiseen bussiin. Tarkotus oli suunnistaa baarikierrokselle, mutta ensimmäinen baari Blue johon eksyttiin oli sen verran hyvä paikka, että viihdyttiinkin siellä melkein koko iltaa. Tosi hyvää musiikkia ja pipopäitä, jes! Tutustuin ihan hauskoihin Englantilaisiin tyyppeihin ja tyttöjen kans kulutettiin tanssilattiaa, ja baaritiskiä ihan kiitettävästi ;)! Joskus kolmen aikaan sit päätettiin suunnata seuraavaan baariin jossa oli ihan hulluna porukkaa ja menot aamuun asti. Siellä oli ehkä vähän turhan tiivis tunnelma ja jouduin vielä vähän vaikeuksiin baaritiskillä joten Hanne ja Jessica lähti aiemmin ja me Jutan kans about 15päästä perässä. Tietty ois voinu mennä samallakin kyydillä mut eipä tultu just ajatelleeksi :D ...

Seuraavana päivänä koisittiin onnellisena iltapäivään asti. Sit tulikin vähän kiire laittaa kamat kasaan, suunnata bussilla keskustaan ja pizzalle. Sieltä vielä käveleskeltiin vähän aikaa keskustassa ja sit olikin jo aika suunnistaa juna-asemalle. Käytiin ostaan about litra juotavaa Hannen kans ja sit juna kohti Sveitsiä jota piti vaihtaa kaks kertaa. Hirveetä säätöä paikoista joittenki ihme mummeleitten kans jotka katto ihmeissään kun hölötettiin suomeksi. Aika mielenkiintosta oli se, että junassa oli aika paljon inttipoikia palailemassa armeijaan jotka rauhassa veti bisseä, osalla oli kunnon surffitukka ja osa roikutti niitä maastohousujaan, muutenki vaikutti hieman rennommalta touhulta kuin Suomessa, who knows...

Oltiin suht väsyneitä kun saavuttiin illalla takas St.Galleniin joten hengailtiin ilta Hannen kämpillä. Maanantaina käytiin ostaan tuliaisia yms. ja sit olikin mun jo aika suunnistaa junalle kohti Baselia ja lentoasemaa. Mutta ensin Starbucksiin juomaan ihanat gingerbread eli piparkakkulatet! Matka meni ihan jees, jopa vaihto Zürichissä vaikka olin hieman pihalla ja en ollu varma et olinko edes oikeessa junassa. Sit bussi lentokentälle ja lento Madridiin. Eipä ihmeitä, päätin ottaa Madridista suoraan bussin Leoniin, mutta se nyt ei taaskaan ollu niin yksinkertasta, koska kysyin about kolmelta eri tyypiltä että mistä se bussi lähtee ja Espanjalaiseen tyyliin kukaan ei tienny mistään mitään. Mut lopulta löysin bussin, loputtomalta tuntuvan matkan jälkeen perillä Leonissa, taksi kotiin ja koisiin. Hauska reissu, kiitos vielä tytöt :)!