tiistai 30. lokakuuta 2007

Barcelona

Jee vihdoin pääsen updataan blogia! Eli sori kun en oo ehtiny kirjotteleen vaikka olis miljoona juttua kerrottavana. Meillä ei oo siis enää kämpillä nettiä mut hankinnassa on. Espanjalaiseen tyyliin vaan ei tiedetä et mitä, missä ja millon. Toinen juttu on et meidän kämpässä ei oo toiminu lämmitys yli kuukauteen ja täällä on öisin lähemmäs 2-5 astetta. Et jäässä oon ollu ja oon edelleen, ette voi edes kuvitella... Ja en itekään kyllä alunperin ajatellu et lähden Espanjaan paleleen. Mut näin kävi. Ja lämmitystäkin on tosiaan korjattu viimeset neljä viikkoa ilmeisen huonolla menestyksellä... Joo noh mut asiaan eli 11.10 koitti mulle onnen päivä kun lähdettiin kohti Barcelonaa. Yö meni erittäin epämukavasti ja kylmästi bussissa mutta ei se mitään, oli se sen arvosta. Mulle tämä Barcelonan reissu oli jo neljäs mutta aina, aina, aina se kaupunki on yhtä ihana ja kaunis. Ei siitä vaan pääse mihinkään. Ja se tunnelma... Perjantai-aamuna oltiin perillä ja vietiin kamat keskustan hotelliin ja lähdettiin tsiigaan kaupunkia. Pakko tunnustaa et Starbucksin kautta, oli ihan pakko saada vanilla lattea! Käytiin tsiigaan vähän nähtävyyksiä, la rambla, satama... Lounaalle niinkin paikalliseen ravintolaan kuin kiinalaiseen ja kolmen ruokalajin jälkeen saatiin jotenkin raahauduttua seuraavaan kohteeseen eli espanjalaisen arkkitehdin Antonio Gaudin suunnittelemaan taloon Bodecaan. Oli kyl ihan mahtava kerranki päästä tutustumaan tuon kuuluisan arkkitehdin luomukseen. Kyseisessä talossa oli Gaudi itsekin asunu joskus vuonna viis ja kattoterassi patsaineen ja näkymineen oli kyl tosi vaikuttava! Tässä kuva:

Mielenkiintoisen pari tuntisen jälkeen suunnattiin etsimään avoinna olevaa (juoma)kauppaa. Oli vähän vaikeeta koska oli jonkinlainen pyhäpäivä mut sit löydettiinki pienen harhailun jälkeen. Pakko mainita et maistoin matkalla ehkä elämäni pahinta kahvia, Dunkin donutsin iced lattea. Älkää ostako ikinä, kiitos. Sit mentiin hotellille chillaileen ja juomaan sangriaa ja san miguelia, kuinkas muutenkaan ;)!

Suunnattiin sit Barcelonan yöelämään, osa meni kebabille ja muiden kans juotiin bisseä ravintolan ulkopuolella. Sinä aikana meille tultiin tarjoaan pariakin eri huumetta sekä kysyyn multa et myynkö ekstasia, hmm? Käytiin parissa erissä keskustan pienessä baarissa ja maistoin mm. vadelmacavaa eli paikallista kuohuviiniä. Ei sit päästy minkäänlaiseen yhteisymmärrykseen et mihin suunnataan koska yhden romanialaisen Dianan kaveri asuu Barcelonassa ja oli meillä oppaana ja sillä oli aika erit intressit kun mulla. Suunnattiin lopulta Plaza Realin terassille ja sieltä koisiin.

Lauantai-aamuna odotti aikainen herätys ja pika aamiaisen jälkeen suunnattiin bussilla Parc Guëliin eli tällä kertaa Antonio Gaudin suunnittelemaan puistoon. Kuten ennenkin, tämä on ehdottomasti mun yks suosikki Barcelonassa. Ja kaunista oli, hengatiin siellä parisen tuntia, nautittiin auringosta ja otettiin miljoona valokuvaa.

Sen jälkeen Gaudi teema jatkui ja mentiin tsiigaan Sacra de Familia eli Gaudin suunnittelema kirkko, yks Barcelonan kuuluisimmista nähtävyyksistä joka on edelleen kesken ja tällä menolla ei varmaan valmistukaan seuraavaan sataan vuoteen. Oin vähän pettyny, ulkoa tosi kaunis mut sisältä ei juuri minkäänlainen, varmaan just siks et ne rakennustyöt on vielä kesken.

Sieltä Naoelin kans la ramblalle lounalle, muut suuntas biitsille, mä kirjotteleen postikortteja ja SHOPPAAN! Lopputulos oli mooonta roxyn kassia ja väsynyt mutta onnellinen shoppaaja. Barcelonan kaupat on niin loistavia ja kaiken lisäks tietää et mikä on missäkin ;)! Mut pakko myöntää et tuli kyl vähän ristiriitanen fiilis kun siellä on niin paljon kerjäläisiäkin... Mut nää nyt on taas näitä mun pohdintoja eikä siitä sen enempää. Sit hostellille ja sieltä tsiigaan suihkulähteitä jossa oli tosi mahtava valo ja musiikkishow ja miljoona muutakin ihmistä.

Sieltä hostellille ja sain kyl kerätä kaikki viimeisetki energiat et jaksoin innostua baariin lähdöstä. Mut niin sitä vaan aloteltiin hostelilla ja lopulta päästiin vasta joskus puol2 aikaan lähteen yhtään mihinkään. Mentiin metrolla Port Olympiciin eli satamaan jossa on yks katu täynnä erilaisia baareja. Täytyy myöntää et ennen se oli mun mielestä siistimpi paikka, meno oli vähän liikaa mun makuun... Mut kyl siellä sai jotenki notkuttua viiteen asti ;)! Sit hostellille koisiin. Aamulla piti pakata kamat ja sit suunnattiin vielä pariks tunniks fiilisteleen Plaza realille, Ramblalle ja satamaan. Otettiin suht mielenkiintosia valokuvia Naoelin ja Mathieun kanssa, saatiin kyseenalaista huomiota osaksemme ja hubaa oli. Sit piti lähtee kotimatkalle vaikka mielellään olisin vielä jääny... Olikin sit kivat about 9h bussissa ja saavuttiin Leoniin... Ens kerralla jatkuu, nyt en jaksa enempää...